zondag 13 maart 2011

Kaneel-notenbolletjes

Supersnelle bolletjes voor een zondagochtendontbijt. De hoeveelheid is voldoende voor 6 kleine bolletjes. Omdat je bakpoeder gebruikt hoeft het deeg niet te rijzen en zijn de bolletjes zo klaar.


Wat heb je nodig:

  • 125 gram speltmeel
  • 100 ml yoghurt (of water als je geen yoghurt hebt)
  • 50 gram ongebrande noten, fijngehakt
  • 1,5 thl bakpoeder
  • 3 thl kaneelpoeder
  • 1 el lijnzaadolie (of olijfolie)
  • 1/2 thl zout
  • handje havermoutvlokken om over de bolletjes te strooien
  • beetje water en een kwastje om de bolletjes mee te bestrijken

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Meng het meel met het zout, de bakpoeder, het kaneel en de noten. Giet de yoghurt en de olie erbij en meng het goed door totdat het deeg een bal vormt.
Kneed het op het aanrecht even goed door. Als het te stijf aanvoelt, doe je er een beetje water bij.

Maak van het deeg een staaf en verdeel het in 6 gelijke stukken, waarvan je bolletjes vormt.

Leg ze op een bakplaat (ingevet of met bakpapier) en druk ze plat. Bestrijk met water en bestrooi met havermoutvlokken. Bak af in 20 minuten in het midden van de oven.

Haal ze uit de oven en laat ze afkoelen op een rooster. Heerlijk met appelstroop of honing.

10 opmerkingen:

  1. Dit lijkt mij inderdaad makkelijk. Misschien ook nog met rozijnen? Volgende week ga ik het ook proberen.
    Wat voor noten heb je gebruikt?
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon ongebrande ongezouten gemende noten, maar je kunt er natuurlijk ook pitten en zaden doordoen of één notensoort. Rozijnen kan ook ja (alleen houden wij daar niet van).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ziet er weer heerlijk uit. Ik ga ze voor volgend weekend proberen.
    Frugal groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, ik heb net het deeg voor de broodjes gemaakt maar het is heel nat en kleverig, hoort dit? Ik krijg er geen staaf van gemaakt, zo kleverig is het. Ik heb er al meer bloem bij gedaan. Ik probeer er zo maar bolletjes van te maken en dan bakken. Hopelijk heb je tips? Leuke blog trouwens, lekker recepten en veel spelt! Fijn! Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee loes, ik weet het niet! Ergens misschien iets fout gegaan bij het afwegen?
      Ik zal ze binnenkort weer eens maken. Kijken of de verhoudingen moeten worden aangepast.

      Verwijderen
    2. Ik heb het voor de zekerheid net zelf ook even gemaakt, zonder kaneel en noten en met knoflook en pittige kruiden (lekker voor bij de soep vanavond).
      Ik krijg een licht plakkerig deeg dat ik makkelijk kan uitrollen of een met bloem bestrooid aanrecht. Net als eerder keren dat ik het maakte.

      Verwijderen
  5. de olijfolie die bij de ingredienten staat zag ik in de tekst niet terug, die moet er wel bij toch? Misschien toch teveel water gebruikt...Het was echt heel erg plakkerig, kon er bijna niks mee, zo erg plakte het! Maar ze zijn ook niet gaar geworden, heel klein gebleven en niet gaar. Heb ze nog langer in de oven gelaten, totaal ongeveer 30 min, nu nog niet gaar. Heb wel wijnsteenbakpoeder gebruikt, zou dit uitmaken? Bedankt trouwens voor je hulp! Zo jammer vind ik dat altijd, als het dan niet lukt! Zou het ook met de temp van het deeg te maken kunnen hebben? Dit is bij een "groot" brood natuurlijk wel zo.
    Nou ja misschien maar 's broodjes met speltmeel en gedroogde gist proberen. Ben sinds kort over op speltmeel en geen tarwe meer, heb nu 3 keer zelf brood gemaakt en het is nog niet helemaal naar mijn zin gelukt. Het word zo snel droog, heb jij dat ook als je brood bakt van speltmeel? Ik ga jou recept van het brood ook 's maken. Kijken hoe dat uitpakt! In ieder geval bedankt voor je snelle reactie, echt fijn! groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de tekst aangepast van de olie, dank je wel.
    Jammer dat het niet gelukt is. Ik gebruik ook altijd wijnsteenzuur bakpoeder, dus daar kan het niet aan liggen.

    Ik heb niet specifiek de ervaring dat brood van speltmeel droog wordt. Wel dat het enorm uitmaakt welke meelsoort je gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je welk merk meel?
      Ik ga de broodjes gewoon nog een keer proberen, misschien lag het toch ook aan de temperatuur van het deeg enz..
      Bedankt!

      Verwijderen
  7. wat een leuk recept...ga deze eens uit proberen denk dat de mannen er ook wel van smikkelen

    BeantwoordenVerwijderen